Завдячуючи ЗСУ: як політичне оточення міського голови зберігає кеш-флоу під час воєнного стану. Частина 2

Черкаські владці запевняють, що на сьогодні весь фінансовий ресурс спрямовується на забезпечення потреб війська і наближення перемоги у російсько-українській війни.  Ми проаналізували, на що саме витрачають кошти місцевого бюджету і чи справді все так однозначно, як запевняє нас міський голова. Реальність трохи інша – ключові підрядники місцевої влади продовжують отримувати мільйони гривень, надаючи ті чи ті послуги, актуальність яких та обсяг може викликати сумнів в умовах воєнного стану. 

Нам важко, але ми тримаємось

У минулому нашому матеріалі ми проаналізували видатки лише трьох розпорядників бюджетних коштів, а саме департаменту житлово-комунального комплексу і комунальних підприємств “Міськсвітло” та “Дирекція парків”. Всі опікуються сферою дорожньої інфраструктури та благоустрою, у якій традиційно сконцентрований великий інтерес наближених до влади бізнесменів, а також політиків, що будують свій бізнес через доступ до публічного ресурсу та його розподілу. 

Безальтернативним лідером симпатій черкаських розпорядників бюджетних коштів є місцеве підприємство “Колтех-транс”, якому лише департамент житлово-комунального комплексу перерахував за 9 місяців повномасштабного вторгнення вже понад 90 млн грн. Вся ця сума – за асфальтування міських доріг, яке виконувалось у 2022 році. Втім департамент ЖКК – не єдиний платник, що поповнював банківські рахунки “Колтех-транс”. Підприємство місцевого бізнесмена Сергія Колесніченка отримало також у поточному році понад 700 тисяч гривень від комунального підприємства “ЧЕЛУАШ”. Це підприємство аналогічно попереднім розпорядникам опікується дорожньою інфраструктурою та благоустроєм міста, відповідно має змогу активно витрачати кошти в умовах воєнного стану. “Колтех-транс” надавав комунальникам послуги з асфальтування доріг, а також здавав у оренду власну техніку та продав матеріали.

Всього за період повномасштабного вторгнення “ЧЕЛУАШ” витратив  майже 90 млн гривень бюджетних коштів. Саме така сума відображена на порталі Є-дата. З них більша частина – це заробітна плата працівників та відповідні податки. 11,5 млн гривень отримало підприємство “Дорстрой”, що є одним із лідерів дорожнього ринку регіону. Підприємство зареєстроване у Христинівці та належить Роберту Григоряну. За роки мерства Анатолія Бондаренка “Дорстрой” став “фаворитом” на дорожньому ринку міста, що традиційно отримує найбільш коштовні та дороговартісні підряди на реконструкцію старих та будівництво нових доріг. Втім, окрім безпосередньо ремонту, “Дорстрой” також виробляє і асфальтобетонну суміш. Саме за неї і розраховувалися комунальники. Далі цей асфальт  потрапляв у черкаські дороги під час здійснення аварійного та ямкового ремонту, яким і опікується “ЧЕЛУАШ”.  Ще майже 17 млн гривень підприємство перерахувало за оплату паливно-мастильних матеріалів, з яких 15 млн отримало місцеве товариство “Карбон-плюс”, а решту – оптовий дилер “Лівайн-торг”. 

Роберт Григорян. Фото: сайт Черкаської міської ради

Понад 7 млн гривень комунальники станом на середину грудня заплатили за нанесення дорожньої розмітки. Всі ці кошти отримало черкаське підприємство “Трафік-компані”, що належить Едуарду Гайдаєнку.  З початку року комунальники не планували значних видатків саме на дорожню розмітку, втім із зміною “обставин” вже у липні виконавчий комітет Черкаської міської ради погодив “ЧЕЛУАШ” виділення додаткових коштів саме на нанесення розмітки, які поступово потрапляють на рахунки приватної компанії. Додамо, що саме за можливі зловживання під час нанесення дорожньої розмітки зараз на лаві підсудних перебуває екс-очільник комунального підприємства та депутат Черкаської міської ради Олексій Мельник.  

Серед інших вагомих видатків КП “ЧЕЛУАШ” – оплата 2 млн гривень на поточний ремонт каналізаційної мережі вже згаданому у першому матеріалі підприємству  “Дорожньо-каналізаційне управління“, яке належить Ігорю Макаренку. 

Характерним є той факт, що за аналогічний період 2021 року КП “ЧЕЛУАШ” перерахувало з бюджетних рахунків  трохи більше 100 млн гривень, тобто лише на 10% більше аніж цьогоріч. Втім фаворити і структура освоєних коштів незмінні. У 2021 році ПП “Дорстрой” отримав 12 млн гривень за асфальт, а“Карбон-плюс” – 7 млн гривень за паливо.  

Як бачимо, повномасштабне вторгнення не сильно вплинуло на стан справ у комунальному підприємстві,  а також фінансові розрахунки з його фаворитами. Комунальники продовжують активно витрачати десятки мільйонів гривень на забезпечення “утримання” вуличної інфраструктури. У цьому їм допомагає невеликий перелік вірних підрядників, що з року в рік мають стабільний дохід за рахунок вирішення нагальних місцевих проблем та потреб. 

“Заборонено”. Але якщо сильно хочеться, то можна 

Кардинально інша справа у підрядників і розпорядників коштів, які традиційно “жили” коштами спеціального фонду бюджету. До таких належить зокрема департамент архітектури та містобудування Черкаської міської ради. Відповідно до структурного розподілу повноважень та фінансових потоків цей департамент займався саме капітальним ремонтом та реконструкцією ключових дорожніх артерій міста. 

З року в рік через нього освоювались десятки та подекуди сотні мільйонів гривень, які направлялись на ремонт та реконструкцію бульвару Шевченка, вулиць Смілянської, Надпільної, Благовісної, а також будівництво нових відрізків доріг по вулиці Героїв Дніпра та вулиці Жужоми. Для прикладу, лише у 2021 році департамент архітектури перерахував приватним компаніям понад 160 млн гривень, де серед перших уже неодноразово згадані вище підприємства “Дорстрой” та “Колтех-транс”. Ці дві структури на двох “освоїли” більше 110 млн гривень з відчутною перевагою у бік саме “Дорстроя”.

Ремонт бульвару Шевченка. Фото: Про все

У 2022 році, після фактичного призупинення капітальних видатків, департаментом було сплачено з бюджетних рахунків “лише” 38  млн гривень, що у кілька разів менше минулорічного показника. З яких більша половина – це заробітна плата та податки на неї. Разом з тим 14 млн гривень все ж вдалося “пропихнути” на рахунки раніше згаданого “Дорстроя”. Попри не раз “артикульовану” міським головою саме заборону видатків на капітальні цілі такі платіжки все ж можуть бути оплачені. Справа в особливостях профільної постанови уряду. Нею передбачено “черговість” здійснення платежів при накопиченні необхідної грошової маси. Таким чином місто фактично не бере на себе нових “капітальних” зобов’язань, втім може час від час покривати вартість раніше виконаних робіт. Робиться це у мануальному режимі, що дозволяє визначати “пріоритетних” підрядників. Серед них знову зустрічаємо “улюбленців” з Христинівки ПП “Дорострой”, що змогло отримати свої 14 млн грн за ремонт вулиць Сумгаїтської та Героїв Дніпра. Ці роботи частково були виконані у поточному році, частково – у  минулому.  

****

Серед інших розпорядників коштів, які за цей рік значно скоротили власні “капітальні” та поточні видатки, департамент освіти та гуманітарної політики. Тут одразу кілька причин. По-перше, фактична відсутність очного навчання, що зумовило падіння витрат на продукти харчування. Окрім того, не розпочаті традиційні сезонні роботи із різного роду утеплень та реконструкцій, що зазвичай займають один “будівельний сезон”. Департамент встиг розрахуватися за більшістю своїх зобов’язань ще у 2021 році, а нових у 2022 на себе не брав, за невеликим виключенням. 

Разом з тим серед контрагентів департаменту освіти, яким цьогоріч були виділені та перераховані найбільші суми коштів, також можна знайти компанію “Колтех-транс”. Освітяни не стали займатися дорогами, навпаки – дорожники знову зацікавилися “гуманітарними” проєктами, уклавши з освітянами перший за 5 років договір. Його предмет – реконструкція комунального приміщення під прихисток для тимчасових переселенців. Загальна вартість проєкту становить 18 млн гривень, з яких 6 млн приватники вже отримали. Зауважимо, що це найбільш коштовний для “Колтех-трансу” договір на виконання не дорожніх робіт.   

Всього ж за 10 місяців повномасштабного вторгнення освітяни витратили 420 млн гривень, з яких понад дві третини – це заробітна плата працівників галузі та податки на неї. Серед інших вагомих витрат – оплата “комуналки” та продуктів харчування для дошкільних навчальних закладів. Із запланованих на початку року  ледь не сотні мільйонів гривень на ці цілі на сьогодні витрачено “лише” 21 млн, що розподілили між собою п’ять постачальників.

Трохи менше 10 млн гривень освітяни змогли перерахувати на рахунки пов’язаних юридичних осіб – підприємця Олександра Дяка та товариства “ХлібДар”. Наприкінці 2021 році вони поставили до дошкільних навчальних закладів кухонну техніку, за яку кошти отримали вже після повномасштабного вторгнення у червні 2022 року. 

За аналогічний період минулого року освітяни витратили 530 млн гривень, тобто скорочення видатків склало приблизно 20 %, насамперед за рахунок коштів, які перераховувалися підряднику на здійснення різного роду ремонтів у закладах освіти. 

Стоїмо!

У цілому аналіз видатків місцевого бюджету Черкас демонструє, що ситуація далека від критичної. Попри побоювання перших днів та тижнів повномасштабного вторгнення, місцева казна стабільно поповнюється насамперед за рахунок ПДФО, який сплачується із випередженням попередніх планів за рахунок збільшення окладів військовослужбовців та працівників правоохоронних органів. Це у коментарі “18000” підтвердив і міський голова Черкас Анатолій Бондаренко, коментуючи вагомі видатки місцевого бюджету на комунальну галузь:

– Якщо взяти у цілому ситуацію, на мою думку, то так, у бюджеті гроші є. Місто на другому місці за надходженнями ПДФО серед подібних міст (обласних центрів, співмірних за розміром та населенням, – примітка ред.). Ми не можемо законсервувати комунальне підприємство “ЧЕЛУАШ” чи зливову каналізацію, – прокоментував мер.

Підтримує його слова і секретар Черкаської міської ради Юрій Тренкін.

– Поточний ремонт доріг вже закінчено. Я вважаю, що дороги у тому стані, у якому вони зараз, потребують поточного ремонту, дороги щороку мають відновлюватися і ремонтуватися, аби вони були у належному стані, бо через рік-два ми витратимо більше на їхнє капітальне відновлення. Мотивація у тому, що місто Черкаси мало кошти на їхній поточний ремонт, – каже секретар міськради.

Місцева рада по суті не вживала екстремальних заходів економії бюджетних коштів. Кроки, які мали місце, носили більше політичних характер, зокрема мова про відпустки за власний рахунок працівників апарату мерії у перші місяці агресії росіян. На сьогодні ситуація у цьому напрямку давно стабілізована, працівники мерії отримують звичні для себе оклади та надбавки, а міському голові вже проголосували традиційне преміювання у розмірі 400% наступного року. 

Загальний фонд бюджету не відчуває на собі особливих втрат через воєнний стан, внаслідок чого ключові  підрядники попередніх років також не страждають від фінансового голоду. Вже зараз можна говорити, що попри воєнний стан і ненайкращу ситуацію в економіці, багатьом із них вдалося зберегти шестизначні доходи. Попри слова Анатолія Бондаренка про те, що все, що витрачається з місцевого бюджету, витрачається виключно на кування перемоги, реальність зовсім інша.

Місто справді направляє вагомий ресурс на допомогу армії. У березні виконавчий комітет Черкаської міської ради ухвалив рішення, яким передбачено фінансування Збройних Сил України у розмірі 100 млн гривень протягом поточного року. Станом на сьогодні виконання відповідної програми втаємничене, втім, за нашою інформацією, щомісяця Департамент ЖКК перераховує 10 млн гривень саме на потреби Збройних Сил у державний бюджет. Профільні чиновники не стали ані спростовувати, ані підвтверджувати відповідну інформацію, зважаючи на її специфічність.

Разом з тим місто зберігає у власному активі вагомий фінансовий ресурс, який направляється на банківські рахунки приватних фірм. Зокрема 102 млн “живих” гривень – такий на сьогодні фінансовий здобуток головного підрядника і фаворита мерії цього року – ТОВ “Колтех-транс”, спрямований не на подолання агресії ворога, а на переважно асфальтування черкаських вулиць, від яких до найближчих позицій ворога менше 300 кілометрів по прямій лінії. Від коментарів бенефіціари товариства, що є найбільшим отримувачем коштів з місцевого бюджету, відмовилися. 

Ми не ставимо під сумнів, що місту, аби функціонувати, потрібно витрачати кошти на поточні видатки, втім чи справді ті обсяги і напрямки, які є на сьогодні, відповідають інтересам міста? Питання відкрите, особливо у світлі того, що бенефіціарами процесів, яких ми сьогодні назвали, є наближені і тісно пов’язані з керівництвом міста підприємці.

Артур Чемирис

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Завдячуючи ЗСУ: як політичне оточення міського голови зберігає кеш-флоу під час воєнного стану

коментарі
3 Коментарі
  1. Хороша стаття, респект журналісту!
    … іде війна, Україна стікає кров’ю, щодня гинуть кращі з кращих, волонтери благають допомоги на одяг, медикаменти, приціли, транспорт, квадрокоптери…
    А в Черкасах асфальт, за 300 км від боїв, “прибирання” снігу, розмітка доріг, світлофори,- як кажуть все для війська, все для себе рідного…

  2. А можна записати інтерв*ю з кимось з правоохоронних органів. Таке враження, що *бондаренко і К* – щось недоторканне, святе. Небожитель.

    1. Дуже схожа зараз ситуація по Дніпропетровській ОВА, там відкрите кримінальне провадження, слідство веде НАБУ і САП.
      Шановні журналісти,запросіть ці служби до нашого міста.
      Тут для них роботи – непочатий край.

Залиште свій коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *