Від СУБів до управителів. Хто, за скільки та як опікуватиметься багатоквартирними будинками у Черкасах

Минулої п’ятниці у Черкасах розпочався процес відкриття конкурсних пропозицій на управління житловими багатоповерховими будинками. Таких у місті понад 840. Раніше вони перебували на балансі СУБів.

На конкурс виставили 4 лоти. У середньому на кожен із них припадає по 200-230 багатоповерхівок, які розташовані в певному районі міста. Так, перший лот охоплює Митницю та частину Придніпровки, другий – район Залізничного вокзалу, третій – центральну частину міста та Дніпровський, а червертий – Південно-західний.

Про це під час прес-конференції повідомила заступниця міського голови Людмила Бордунос.

Про конкурс

Підготовка до конкурсу тривала понад 2 місяці. За цей час потенційні учасники мали змогу особисто оцінити стан будинків, які закріплені за лотами, підготувати необхідну документацію та подати її на конкурс.

За словами члена конкурсної комісії, заступника директора департаменту житлово-комунального комплексу Андрія Наумчука, бали учасникам нараховують за близько 10 критеріями. Серед них: наявність дозвільних документів, матеріально-технічна база, кількість персоналу, досвід, запропонована ціна тощо.

Загалом участь у конкурсі взяло 5 учасників. Серед них: Соснівська та Придніпровська СУБ, КП «Черкаситеплокомуненерго», компанія «Місто для людей Кременчук» та ТОВ “Сантехбудконструкція”.

– На мешканців будинків чекають зміни. Йдеться про збільшення суми внесків у 1,5-2 рази. Тариф з утримання будинків, який затверджений зараз, зазнавав змін востаннє у 2016-му році. І вони стосувалися не всіх позицій. Тариф на освітлення місць загального користування, роботу ліфтів не відповідає реальній вартості вже давно. З прибиранням аналогічна ситуація. СУБи через брак фінансування не можуть належно виконувати роботи, – говорить Наумчук.

Тому управлінські компанії розраховували індивідуальний розмір внеску, за яким вони готові надавати перелік обов’язкових послуг для конкретного будинку. Ціна пропозицій складається із вартості надання послуг та винагороди управителю. Вже зараз, за словами заступника директора профільного департаменту, очевидно що вартість внеску для мешканців складатиме від 4,8 до 5,5 гривень за квадратний метр площі. Нині тариф становить 2,5-3 грн.

Після укладання договорів ці будинки не зможуть претендувати на стовідсоткове фінансування капітального ремонту, як це було раніше.

– Попередні роки виділяли з міського бюджету кошти для виконання цих робіт. Зараз, згідно із законодавством, не буде 100% фінансування капремонтів міськрадою. Ми нині розробляємо програму співфінансування, яка буде ідентична тій, що діє для ОСББ в місті, – говорить Андрій Наумчук.

Управління будинком: хто, як і для чого?

Договір з управлінською компанією буде укладати кожен будинок. Управлінець, який візьме багатоповерхівку на обслуговування, відкриватиме в банку окремий рахунок. Внески людей будуть надходити лише туди і використовуватимуться тільки на обслуговування їхнього будинку.

– Стає неможливою ситуція, коли СУБи збирають всі квартплати «в один котел», а потім  витрачають гроші лише на окремі будинки. У результаті такої несправедливості багато будинків міста не бачили поточних ремонтів десятиліттями , – пояснює заступниця міського голови Людмила Бордунос.

Серед обов’язкових послуг, які має надавати управлінська компанія: поточний та аварійний ремонт будинку, даху, поточний ремонт внутрішньобудинкових систем, ремонт та прибирання прибудинкової території, освітлення місць загального користування, робота ліфтів, чистка вентиляційних шахт, дезінсекція тощо.

– Законодавець визначив поняття відповідального власника житла. Мешканці мають розуміти, що вони самостійно ухвалюють рішення про проведення капітального ремонту будинку, – говорить заступниця міського голови Людмила Бордунос. – Ми проводимо конкурс, аби визначити управлінців. Договір із переможцями укладається на рік з правом пролонгації.

Після підписання договорів з управлінцями, мешканці повинні ухвалювати рішення про виконання певних робіт на зборах.

– Щоб провести капремонт, наприклад, люди мають зібрати збори співвласників. На них ухвалити рішення про ремонт даху, утеплення фасаду тощо. І тоді вже управитель аналізує, скільки коштів є на рахунку, що зекономлені на поточних ремонтах, і за рішенням людей спрямовує їх на капітальний. Також він може організувати збір додаткових коштів для проведення капремонту, – додає Людмила Бордунос.

За словами заступниці, ці будинки отримують рівні можливості з ОСББ в плані співфінансування. Адже програма передбачатиме компенсацію від 60% вартості робіт з міського бюджету. Цьогоріч на це спрямовано орієнтовно 5 мільйонів гривень.

– Нею потрібно терміново користуватися. Я раджу, як тільки у вас визначать управителя, проводити збори, вирішувати, які роботи потрібно виконати першочергово і подавати заявку в департамент ЖКК щодо співфінансування. Кошти отримають ті, хто першими звернуться до мерії, – говорить Бордунос.

Розмір внесків та договір

Для кожного будинку розмір внеску буде різнитися. Все залежить від технічного стану приміщення та попередньо виконаних робіт.

– Зростання вартості було прогнозоване ще понад 2 роки тому. Коли СУБи порушували питання збільшення тарифів для повноцінної роботи, то говорили про двократне зростання ціни. Однак, в Україні вже тоді з’явилися міста, які почали працювати з управителями. Саме через це Мінрегіонбуд написав лист-роз’яснення, у якому зазначено, що виконкомам заборонено піднімати тариф на послуги з утримання будинків. Аби не було цієї заборони, то ціна в платіжках змінювалася б поступово, – говорить заступниця мера.

Додає, що пільги для учасників бойових дій та інших категорій населення (передбачені Кабміном) будуть збережені.

Розмір внеску, який щомісяця мають сплачувати мешканці, чітко фіксуватиметься у договорі. Управлінець може лише ініціювати зміну вартості послуг, однак рішення – за мешканцями. Його ухвалюють на зборах.

– Тобто міськвиконком більше не встановлюватиме тариф. Це питання до управителя. Вони можуть аргументовано звертатися із пропозицією до мешканців, наприклад, за результатами роботи протягом року. Люди ж у свою чергу мають право проаналізувати їхню діяльність. Якщо вони виявлять, що кошти витрачалися неефективно, то можуть змінити управлінця. Якщо ж є результат і зміну тарифу вважають обґрунтованою, то рішення ухвалюють шляхом голосування на зборах, – додає Бордунос.

В інших випадках управлінець має працювати по затвердженому в договорі тарифу. Якщо компанія ж заявляє, що не може якісно надавати послуги за цю суму, то люди мають право відмовитися від його послуг, обрати іншого управителя чи створити ОСББ.

– Конкуренція у місті хороша. Головне, за 2 місяці повідомити про це управлінця і пройти необхідні процедури. Право людей – обирати, – говорить заступниця міського голови.

Вона додає, що люди можуть звертатися до мерії, у профільний департамент із проханням проконсультувати в процедурі проведення зборів, зміні управителя, розірванні договору тощо.

Результати конкурсу оголосять вже 13 травня. У п’ятницю комісія завершила розкриття конкурсних пропозицій. Далі – перевірка документів.

За словами Людмили Бордунос, зміни будуть поступовими. Так, до кінця травня вказані послуги ще надаватимуть СУБи поки відбудуться всі процедури з визначення переможців та підписання договорів. А вже із червня нові управлінці розпочнуть роботу.

Щодо СУБів, то їхня доля стане відомою після результатів конкурсу, адже нині служби борються за перемогу. У разі програшу постане питання про їхню ліквідацію. У разі виграшу – будинки знімуть з балансу та візьмуть на управління.

коментарі
1 Коментар
  1. Який откат отримала Бурдонос за такого управителя

Залиште свій коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *